Ανταποκρίσεις από τα προηγούμενα φεστιβάλ

Τα προηγούμενα φεστιβάλ εφ Ερμούπολης, όπως τα είδαν οι ανταποκριτές εντύπων και ιστιοσελίδων

Advertisements

Ένα Σχόλιο to “Ανταποκρίσεις από τα προηγούμενα φεστιβάλ”

  1. Το κείμενο που ακολουθεί είναι του Μιχάλη Μανωλιού.

    Αναδημοσιεύω εδώ, από το περιοδικό “Φανταστικά Χρονικά” της Αθηναϊκής Λέσχης Επιστημονικής Φαντασίας τις εντυπώσεις μου από το πρώτο Φεστιβάλ:

    Φεστιβάλ Ε.Φ. στην Σύρο

    Ερμούπολη, 15 Απριλίου 2005, 8 μ.μ. Πριν από μόλις 45 λεπτά είχαμε πιάσει λιμάνι και μετά από κάμποσο τρέξιμο βρίσκομαι με την ψυχή στο στόμα και το «Αρμελίνα ΙΙ» στα χέρια, καθισμένος στο μπαρ «Χαλανδριανοί» και έχοντας πάρει σήμα από τον Νίκο Αλμπανόπουλο ότι σε ένα λεπτό ξεκινάει η ανάγνωση. Τότε, στο ακριβώς μπροστινό μου τραπεζάκι, μόλις ενάμιση μέτρο μακριά μου, ακούω μια κοπέλα να λέει κατενθουσιασμένη σ’ έναν φίλο της:
    «Καλά! Δεν έχω ξαναπάει ποτέ σε Φεστιβάλ Επιστημονικής Φαντασίας!»
    Κι αν εκείνη την στιγμή δεν ήταν στραμμένη πάνω μου η προσοχή όλων, θα είχα σίγουρα πηδήξει πάνω απ’ το δικό μου τραπεζάκι, θα την είχα πιάσει απ’ τον γιακά και θα της είχα εξηγήσει κάτι σαν «Ούτε κι εγώ κοπέλα μου! Ούτε κι εγώ! Τι σύμπτωση!»
    Γιατί μέχρι πριν λίγο καιρό «Φεστιβάλ Επιστημονικής Φαντασίας στην Ελλάδα» ήταν από μόνο του μια πολύ καλή ιδέα Ε.Φ. Κι αυτά που έμελλε να δούμε εκείνο το τριήμερο ξεπέρασαν κάθε φαντασία για τα Ελληνικά δεδομένα. Πριν αναφερθώ στις εκδηλώσεις, να σημειώσω ότι δεν μπορεί εύκολα να περάσει στο χαρτί η γιορτινή ατμόσφαιρα γνωριμίας μεταξύ των συμμετεχόντων και του κοινού που χαρακτήρισε ολόκληρο το Φεστιβάλ. Πολύ επιγραμματικά λοιπόν, έχουμε και λέμε:

    Παρασκευή 15/4:

    1) 20:00. Ανάγνωση του διηγήματος «Αρμελίνα ΙΙ» (Μιχάλης Μανωλιός), με την συνοδεία πιάνου (!) και ζωγραφικών πινάκων εμπνευσμένων από το διήγημα. Αυτό το «3 σε 1» τέχνες ήταν μια απ’ τις πολλές ευχάριστες πρωτοτυπίες του Φεστιβάλ. Το πιο σημαντικό ήταν ότι στους «Χαλανδριανούς» υπήρχαν και όρθιοι! Φυσικά δεν είχαν έρθει όλοι Παρασκευή απόγευμα για την ανάγνωση ενός διηγήματος Ε.Φ., αλλά ο βασικός σκοπός του Φεστιβάλ ήταν ακριβώς αυτός: η επαφή φρέσκου κοινού με το είδος. (Το «Αρμελίνα ΙΙ» δημοσιεύτηκε στο «9» της «Ελευθεροτυπίας», τ. 259, 6/7/05)
    2) 21:00. Εγκαίνια της Έκθεσης Φωτογραφίας «Φωτογραφίζοντας τον 22ο Αιώνα», στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ερμούπολης, με την συμμετοχή πολλών φωτογράφων. Η έκθεση θεματικά ήταν απόλυτα σχετική με την Ε.Φ., το δε κρασάκι και τα ξηροκάρπια βοήθησαν τα μέγιστα στην γνωριμία των δημιουργών με το ντόπιο κοινό και όσους είχαμε φτάσει δια θαλάσσης. Μέσα στην ξένοιαστη εορταστική ατμόσφαιρα μικρό μέρος του πολυπληθούς κοινού εξέλαβε ως έκθεμα και τα σκηνικά του θεατρικού της επόμενης μέρας.
    3) 22:15. Κινηματογράφος «Παλλάς». Προβολή της ενδιαφέρουσας, όπως άκουσα από έγκυρες πηγές, ταινίας «Το 13ο Πάτωμα» του Τζόζεφ Ράσνακ. Οι θεατές αρκετοί, αν και το καταιγιστικό πρόγραμμα της πρώτης μέρας υποχρέωσε κλιμάκιο τους να πέσει θύμα της «Ρεμπέτικης Τηγανιάς» και άλλων γαστριμαργικών πειρασμών σε παρακείμενο εστιατόριο.
    4) 24:00. Πάρτυ γνωριμίας στο μπαρ «Αγορά» με καλή ξένη μουσική που όμως έληξε σχετικά νωρίς λόγω ευχάριστης science fiction κούρασης.

    Σάββατο 16/4:

    5) 11:40. Ανάγνωση στο κατάμεστο πατάρι του μπαρ «Μποέμ» του διηγήματος «Ωδή στην Σύρο» του Παναγιώτη Κούστα με συνοδεία κιθάρας και ζωγραφικών πινάκων εμπνευσμένων από το διήγημα. Η σαραντάλεπτη, πρωτοφανής για το Φεστιβάλ, καθυστέρηση προέκυψε από το γεγονός ότι η τετραμελής (!) ομάδα των αναγνωστών (ο συγγραφέας, η σύζυγος και μεταφράστρια Χ. Καρακούδα, ο Δ. Αρβανίτης και ο μαϊντανός υποφαινόμενος) χρειάστηκε μία μικρή μυστική πρόβα για να συγχρονιστεί και με την μουσική. Το αποτέλεσμα πάντως (και ιδιαίτερα η απόλυτα φυσική επίδοση του Δημήτρη Αρβανίτη στον ρόλο του αγουροξυπνημένου Οικονομικού Διευθυντή) την δικαίωσε απόλυτα. (Το «Ωδή στην Σύρο» δημοσιεύτηκε στο «9» της «Ελευθεροτυπίας», τ. 258, 29/6/05)
    6) 12:30. Έκθεση Σχεδίων, Βίντεο και Κατασκευών στην Πινακοθήκη Κυκλάδων με καφέδες, πορτοκαλάδες και κυρίως σοκολατάκια καθώς και όλα τα παρελκόμενα όπως για παράδειγμα εκθέματα, καλλιτέχνες, επιμελητές, λοιπούς διοργανωτές και πολυάριθμο κοινό. Το επίπεδο των έργων ήταν πολύ ικανοποιητικό, ιδιαίτερα αν σκεφτεί κανείς ότι η πλειονότητα των καλλιτεχνών ήταν ακόμα φοιτητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Την παράσταση έκλεψαν ένα μελλοντολογικό βίντεο αρχιτεκτονικής και τεχνολογίας φτιαγμένο από ομάδα φοιτητών του πρώτου έτους κι ένα εντυπωσιακό καλειδοσκόπιο πεντάλεπτης περίπου διάρκειας του Ζάχου Σταθόπουλου, το οποίο αρκετοί από μας πετάχτηκαν στα κλεφτά και την επόμενη το πρωί για να το (ξανα)δούνε.
    7) 17:00. Προβολή τριών επεισοδίων της σειράς “Star Trek” στο “Planet Café”. Ήταν η μοναδική εκδήλωση με μικρή προσέλευση κάτι που πρέπει να οφειλόταν στο ότι ο κόσμος κρατούσε δυνάμεις για το live μενού που θα ακολουθούσε.
    8) 20:00. Ανάγνωση του διηγήματος «Σκαφτιάδες» του Γιάννη Στάγκου, στο γεμάτο και ιδιαίτερα καλαίσθητο μπαρ «Ε-Αμέ». Αυτή τη φορά δεν υπήρχε μουσική συνοδεία, αλλά απλώς δεν χρειαζόταν: ο ηθοποιός Γιώργος Μιχαλάκης έβγαλε τέσσερις διαφορετικές φωνές (ναι, και γυναικείες) δίνοντας ζωηρό χρώμα και ύφος στο διήγημα. Όλοι συμφώνησαν ότι τέθηκαν πλέον νέα standards στην ανάγνωση διηγημάτων, η δε τετραμελής ομάδα του πρωινού παρά την καλή επίδοσή της βγήκε πρόωρα στην σύνταξη. Ο υποφαινόμενος μαϊντανός έκατσε επιτέλους ανάμεσα στο κοινό και απόλαυσε την μπυρίτσα του, το διήγημα και την εντυπωσιακή εικαστική δουλειά του Κώστα Καταγά που κοσμούσε επίσης, το πρόγραμμα και το site του Φεστιβάλ καθώς και την δημοσίευση του “Diggers” στο «9» της «Ελευθεροτυπίας», (τ. 264, 10/8/05).
    9) 22:00. Θεατρική παράσταση του διηγήματος «Σκληρές Εξισώσεις» του Robert Sheckley, στο «δεν-πέφτει-καρφίτσα» Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ερμούπολης, από την θεατρική ομάδα «Μίμου Άπτου» σε διασκευή του Νίκου Αλμπανόπουλου και σκηνοθεσία Ιωάννας Ζωίδου που προκάλεσε φυσικά άφθονο γέλιο με τις τραγελαφικές προσπάθειες του άτυχου υπολοχαγού Χάλοραν (Γιώργος Ξυλούρης) να ξεγελάσει τον άκαμπτο προγραμματισμό του ρομπότ Μαξ (Έλενα Γιάκα). Εξαιρετικά και τα κοστούμια του Χρήστου Μοσκοφίδη, αν και ο πρωταγωνιστής πρέπει να κινδύνεψε με πραγματική θερμοπληξία μέσα στη στολή του από σελοφάν.
    10) 23:00. Στο “Daidadi” απολαύσαμε το επίσημο παγωτό του Φεστιβάλ (επίσημο παγωτό του Φεστιβάλ; Είναι τρελοί αυτοί οι Συριανοί!) “Space Cookie” που κυκλοφόρησε ειδικά για την εκδήλωση. Η γεύση του κατάφερε να στριμώξει αρκετές δεκάδες funs πάνω από τέσσερα τραπεζάκια (κι ένα παιδικό) και ανάγκασε το κατάστημα σε δεύτερη και τρίτη παραγωγή, συντηρώντας έτσι εύκολα την γνωστή φιλική και γιορταστική ατμόσφαιρα του τριημέρου.
    11) 24:00. Πάρτυ με αποφασισμένους, ακόμα και εξωτικούς DJs στον «Ψάμαθο». Άκουσα ότι ακολούθησαν κυρίως οι νεαρότερες ηλικίες. (Προσωπικά, παρότι δεν είμαι ακόμη σε ηλικία… χμμ… ψήφου, συμμετείχα σε τακτικό κλιμάκιο το οποίο μεταξύ «Ρεμπέτικής Τηγανιάς» και κράσου «έλυσε» όλα τα μεταφραστικά προβλήματα στον χώρο της Ε.Φ. σε γλώσσες όπως Αγγλικά, Ισπανικά κλπ. μέχρι που κατά τις δύο το πρωί μας μάζεψαν τις καρέκλες και μας έδιωξε οριστικά το ψιλόβροχο)

    Κυριακή 17/4:

    12) 11:30. Έξι νέοι Έλληνες συγγραφείς, οι Παναγιώτης Κούστας, Σίσσυ Παντελή, Αλέκος Παπαδόπουλος, Δημήτρης Σπυρίδωνος, Γιάννης Στάγκος και Μιχάλης Μανωλιός (τέρμα το μαϊντανιλίκι), εξήγησαν σ’ ένα μικρό σχετικά (ίσως και λόγω του «απαιτητικού» Σαββατόβραδου που προηγήθηκε) αλλά ιδιαίτερα ενημερωμένο κοινό γιατί διαβάζουν και γιατί γράφουν Ε.Φ. Χωρίς να υστερούν οι υπόλοιπες, προσωπικά ξεχώρισα τις τοποθετήσεις του Α. Παπαδόπουλου και του Π. Κούστα που, σε μένα τουλάχιστον, έδειξαν διαστάσεις της αγαπημένης μου ενασχόλησης που δεν είχα διακρίνει μέχρι σήμερα. Ακολούθησαν εύστοχες ερωτήσεις και παρατηρήσεις που πυροδότησαν ενδιαφέρουσα συζήτηση για θέματα όπως
    • η ικανότητα της Ε.Φ. να προβλέπει τις τεχνολογικές εξελίξεις και η σχέση της Ε.Φ. με την επιστήμη,
    • η δυσκολία του κάθε συγγραφέα να προσγειώνεται στην πεζή πραγματικότητα όταν βγαίνει από τους δικούς του κόσμους,
    • γιατί ενώ η Ε.Φ. είναι η λογοτεχνία αιχμής του αιώνα μας δεν έχει αντίστοιχη απήχηση στο πλατύ κοινό,
    και άλλα πολλά. Αν δεν έφευγαν τα πλοία μας (που όντως μερικών δεν έφυγαν!) ακόμα θα ήμασταν εκεί.

    Αν έπρεπε να συνοψίσω με μια λέξη αυτό που έγινε στην Σύρο αυτή θα ήταν «Πρωτοφανές!» (τα υπόλοιπα θαυμαστικά τα έκοψε η επιμέλεια των «Φ.Χ.»). Πρωτοφανές για την Ελληνική Ε.Φ. γιατί ο ακούραστος εργάτης Νίκος Αλμπανόπουλος έγινε επί έξι μήνες μαέστρος 140 (ολογράφως: εκατόν σαράντα) περίπου ατόμων που εργάστηκαν αφιλοκερδώς για να συντελεστούν όσα ανέφερα παραπάνω. Το κόστος ανήλθε σε μερικές χιλιάδες ευρώ, πόσο εξωπραγματικό για την πραγματικότητα της χώρας μας.
    Γνωρίζοντας από πρώτο χέρι ότι κάθε παρόμοια εκδήλωση κινητοποιεί στο μέλλον ακόμα και τους δημιουργούς που απλώς παραβρέθηκαν χωρίς να συμμετέχουν σ’ αυτήν, είμαι βέβαιος ότι τα αποτελέσματα του Φεστιβάλ της Σύρου (πέραν αυτών που παρουσιάστηκαν εκεί) ήδη γεννιούνται αυτή τη στιγμή και θα τα δούμε στο μέλλον, ακόμα κι αν δεν τα αναγνωρίσουμε σαν τέτοια. Και μόνο η συνάντηση τόσων ανθρώπων του χώρου μαζί για πρώτη φορά («Α, εσύ είσαι ο τάδε;») ήταν ό,τι καλύτερο για την συνέχεια, χωρίς να λογαριάζουμε τους ικανοποιημένους επισκέπτες που έφυγαν για να σκορπίσουν τις πολύ θετικές εντυπώσεις τους διαφημίζοντας έτσι το είδος με τον καλύτερο τρόπο.
    Όχι δεν πετάω στα σύννεφα, ούτε φαντασιώνομαι ότι η Ε.Φ. θα βγει εν μία νυκτί από μια αφάνεια που σίγουρα δεν αξίζει. Απλώς είναι ωραίο να περνάς καλά κάνοντας αυτό που σου αρέσει πιο πολύ μαζί με τόσους γνωστούς σου και μη ανθρώπους που περνούν κι αυτοί καλά κάνοντας αυτό που τους αρέσει πιο πολύ, έστω και για τρεις μέρες, κι από πάνω να έχεις τον Νίκο τον Αλμπανόπουλο να «απειλεί» ότι η Σύρος θα επανέλθει βελτιωμένη (αν είναι δυνατόν) του χρόνου.
    Και τότε δεν θα μπορώ να βουτήξω απ’ τον γιακά εκείνη την κοπέλα. Γιατί κι οι δυο μας θα έχουμε ήδη πάει, θα έχουμε ήδη βρεθεί σε ένα Φεστιβάλ Ε.Φ. στην Ελλάδα…

    Μιχάλης Μανωλιός

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: